Kisah Step By Step Untuk Berjaya

Wednesday, January 20, 2010

Assalamualaikum..

tak tahu macam mana boleh datang idea untuk kaitkan lecture hari itu dengan kisah kehidupan kita yang serba serbi tak kena..*tapi tetap jua bersyukur ke hadrat-Nya sebab diberi peluang untuk bernafas sehingga saat ini*..kalau you all baca and you all rasa relevan untuk aplikasikan dalam kehidupan seharian, you all boleh la ikut..ni adalah pendapat saya sahaja..

Prof kata dalam kuliah hari itu..Untuk berjaya dalam Research
  • mesti pasti dengan teori yang dipegang dan objektif untuk kajian dijalankan
  • mesti kenalpasti akan kaedah kajian yang hendak dijalankan
  • kena sentiasa buat bacaan tentang kajian yang berkaitan
  • buat research proposal
  • sentiasa simpan dan update rekod kajian secara teliti dan kemas
  • kenalpasti kemajuan dan buat laporan untuk kemajuan kajian
  • thesis siap
Prof kata, kalau ikut step by step Insya Allah berjaya..tapi hari ini saya perasan akan suatu benda yang kita boleh relate dengan kehidupan kita..untuk berjaya dalam hidup kita kena ikut step by step..sebab tu juga la ada orang kata, mula dari bawah. kita tak boleh terus terjah ke atas. dan saya tak pernah mempercayai kata-kata terus naik ke atas. saya amat mempercayai mula dari bawah. sebab tu ilmu kena penuh di dada. jangan sekadar mengejar gelaran master phd sahaja tapi hasilnya seperti melepaskan batuk ditangga.

saya cuba relate kan steps yang Prof bagi tu dengan bagaimana saya mahu berjaya dalam hidup..
  • mesti pasti dengan teori yang dipegang dan objektif untuk kajian dijalankan (dalam kehidupan pula kita kena ada azam dan objektif atau hala tuju kehidupan kita..mesti tahu macam mana kita nak lead life kita to something lagi better dari hari ini..dan semestinya azam kena la sesuatu yang boleh kita capai..bergantung pada abilities kita pada waktu itu)
  • mesti kenalpasti akan kaedah kajian yang hendak dijalankan (kena tahu macam mana kita nak achieve hasrat dan azam kita..betul tak? azam tanpa usaha sama seperti angan-angan kosong)
  • kena sentiasa buat bacaan tentang kajian yang berkaitan (ye la..baca la apa-apa yang patut seseorang itu baca..mungkin kalau saya, bacaan sangat penting sebab saya masih belajar..hiks)
  • buat research proposal (lepas dah tahu segala bagai macam mana nak hala ke azam kita, saya memang prefer untuk tulis..sebab bila tulis, ada time kita akan hanyut atau tersasar jauh dari line sepatutnya, kita boleh refer balik apa yang dan balik ke pangkal jalan)
  • sentiasa simpan dan update rekod kajian secara teliti dan kemas (yang ni sangat penting.kita hanya akan dapat kenalpasti kemajuan melalui apa yang kita dah rekodkan..bkn melalui ingatan)
  • kenalpasti kemajuan dan buat laporan untuk kemajuan kajian (baru la kita tahu mana letak duduk diri kita sekarang sepanjang proses untuk sampai ke tahap yang kita inginkan)
  • thesis siap (azam tercapai)
betul tak?bagi saya ok la tu..boleh la dijadikan panduan hidup saya ni. kadang-kadang kita lupa tujuan kita hidup..saya pernah diberi semangat oleh Sister (salah seorang cikgu di Convent dulu).. "lambat atau cepat azam kita tercapai bergantung kepada usaha..jika kita rasa usaha kita sudah banyak tapi masih lagi belum mencapai azam yang kita inginkan, itu bermakna, belum cukup lagi usaha itu.."

ok la..harap dapat kongsi dengan kawan-kawan lain..

take care dan usaha adalah tangga kejayaan..

XOXO..

1 Kisah Mengisah:

A person on Earth said...

thank u 4 sharing.....hak3