Tahap Kesihatan Anda

Tuesday, January 18, 2011

Assalamualaikum and good evening y'all,

Ok..Entry hari ini mungkin saja membosankan tapi tak kesah la. Ni sebagai ingatan kepada diri sendiri supaya sentiasa updated dengan kesihatan diri sendiri. Takkan ada orang lain yang boleh jaga diri kita selain kita sendiri betul tak y'all. 

Nak cakap pasal sejarah dah susur galur keturunan ni, senang cerita dari akar tunjang keturunan aku dah mengalir Diabetes, High Blood Pressure and yang menghidap kanser tu ramai la yang beratur. So, satu hari, aku teman Makcik Koyah dan Pak Jenal appointment dengan Dr Ramani dari Hospital Selayang. Selama ni doktor yang kitorang jumpa banyak cakap lapik-lapik la..Ye la..kau ingat semua patient boleh cakap direct. Penyepak kena sedas karang baru tau. Tapi since Dr Ramani ni agak rapat dengan Angah, so dia kata dia tak mau cakap lapik-lapik la..Hah! memang la straight to my heart sangat la apa yang keluar dari mulut dia..

"Since your mom and dad had diabetes and high blood in the age of forties, so I can guarantee that you will get both of that in your 30s if you stay in this kind of weight"

Hah..hambek kau..aku ada 4 tahun je lagi untuk aku capai tahap high risk untuk penyakit-penyakit tu. So since then, aku start jogging, kalau tak pun aku try la DIY senam robik sorang-sorang kat bilik (kalau tengok sure orang kata aku syok sendiri menari dum..dum..dum.. macam gajah nak terberak). So far aku cek tahap gula aku before and after fasting adalah dalam keadaan normal lagi.. Pressure aku masih dalam keadaan terkawal lagi. CUAK dow aku dengar Dr. Ramani tu cakap. Tapi elok la dia cakap camtu. Kalau tak aku melepap je atas katil. 

Sebab tu la aku berusaha bersungguh-sungguh untuk turun sampai 55kg. (Amboi kau angan-angan tak menahan).. Lagipun dah bet dengan Along cendawan, sapa turun paling banyak kgs akan menang. Yang kalah kena bagi hadiah tak kurang dari RM 80. 

So peeps, jaga la kesihatan diri anda. Tak rugi buat cek up sebab kita just tak tahu bila kita boleh kena penyakit. Aku jumpa satu buku pasal diabetes masa kemas rumah hari tu. nanti next entry aku share isi kandungan dia k. 

Stay healthy guys..

P/S: Good luck Zati, Ahad ni ada date.

0 Kisah Mengisah: